Sugerując się priorytetami Ministerstwa Edukacji Narodowej, zadaniami i rekomendacjami ujętymi w planie pracy szkoły na bieżący rok nauki, od grudnia 2017 roku do grudnia 2018 roku we wszystkich klasach drugich będzie realizowana innowacja pedagogiczna pod tytułem ,,Grosik w kosmosie”.
Ideą innowacji jest doskonalenie procesów poznawczych, kształtowanie prawidłowych nawyków oraz postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie. Początkowe klasy szkoły podstawowej to okres, w którym uczniowie otrzymują pierwsze kieszonkowe.
Pojawiają się więc u uczniów nowe doświadczenia w zakresie dokonywania wyboru i podejmowania decyzji o wydawaniu własnych pieniędzy. W związku z tym rodzi się potrzeba przygotowania ucznia do racjonalnego i świadomego dysponowania posiadanymi środkami finansowymi.
Nowatorstwo polega na wzbogacaniu zajęć szkolnych o treści związane z edukacją finansową oraz poruszanie kwestii zagadnień dotyczących bezpiecznych zachowań w różnych warunkach życia dnia codziennego i w sytuacjach nadzwyczajnych. Posiadane przez uczniów umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy doskonalone będą podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów życia codziennego w trakcie zabaw i gier dydaktycznych.
Realizacja innowacji trwa 10 miesięcy, w trakcie których uczniowie, podróżując po planetach z Grosikiem, poznają podstawy edukacji finansowej. Zdobywają wiedzę, kształtują umiejętności i nabywają doświadczenia potrzebne im do samodzielnego, bezpiecznego podejmowania decyzji o formie oszczędzania i racjonalnego gospodarowania własnymi zasobami. Realizację poszczególnych zadań i swoich osiągnięć dokumentują w ,,Dzienniku podróży”.
W trakcie galaktycznej podróży nauczyciel będzie realizował założone zadania dydaktyczne. Wraz z uczniami odwiedzi następujące planety: Grosik, Portfelik, Skarbonka, Zabawka, Parasol, Złotówka. Przygotuje Grosikową majówkę, posłucha Grosikowych wspomnień, przeanalizuje Grosikowe oszczędzanie i zorganizuje Grosikowe wędrówki.
Celem innowacji pedagogicznej ,,Grosik w kosmosie” jest wzbogacenie i uzupełnienie programu nauczania. Ma ona ułatwić realizację takich zadań, jak:
- wyposażenie uczniów w niezbędną wiedzę, sprawności i umiejętności w posługiwaniu się pieniędzmi i ich liczeniu,
- dostarczenie uczniom wiedzy z zakresu gospodarowania pieniędzmi,
- zainteresowanie uczniów problematyką finansów rodziny,
- zachęcanie uczniów do określania własnych upodobań, marzeń, dążeń i ich realizowania,
- mobilizowanie uczniów do dokonywania oceny swoich działań,
- kształtowanie umiejętności przewidywania skutków zdarzeń,
- wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi,
- dostarczenie uczniom wiedzy z zakresu troski o bezpieczeństwo własne i innych.
Istotnym elementem innowacji w realizacji edukacji finansowej jest współpraca z rodzicami.
Informacje na temat realizacji innowacji będą zamieszczane na bieżąco na stronie internetowej szkoły i w prasie lokalnej.
Autorzy innowacji:
Elżbieta Kalinowska
Jolanta Larysa Kłosek
Danuta Sitarska
Bożena Gutowska-Popławska
Joanna Godlewska
Mariola Woroszył
« poprzednia |
---|